EVENIMENT - Ocultația Jupiter - Lună

Pe data de 15 Iulie 2012 am avut parte de un alt eveniment care din punctul meu de vedere este mult mai spectaculos decât tranzitul lui Venus, nu la fel de rar ce-i drept; este vorba despre ocultația lui Jupiter de către Lună – adică trecerea planetei Jupiter prin spatele Lunii – ca să înțeleagă și baba de la Dâlga.

Ultima ocultație planetară vizibilă din România a avut loc pe 1 Decembrie 2008 atunci când Luna a ocultat planeta Venus. Următoarea ocultație vizibilă din România se va produce pe 21 August 2024 și implică ocultația lui Saturn de către Lună. La noi în țară ocultația s-a produs în zorii zilei, la ora 04:16 și a durat până la 05:21 când planeta Jupiter a reapărut din spatele Lunii.

Din nou un eveniment foarte matinal, care prezenta o problemă pentru mine în ceea ce privește locul perfect de observație. În cele din urmă am reușit să imi găsesc un loc excelent pentru a vedea ocultația în pace, liniște și siguranță: sus pe bloc! În seara dinaintea ocultației am făcut rost de chei de la un vecin și am așteptat să apună soarele înainte de a încerca să mă urc pe bloc cu toate instrumentele. Așa că pe la 9 am început să mă pregătesc. Mi-am cărat cu grijă dar cu greu telescopul împreună cu trepiedul, montura și toate accesoriile sus pe bloc și le-am și montat ca să fie totul gata pentru dimineață. Era o atmosferă calmă, liniștită, vantul nu bătea deloc iar răcoarea a început să se instaleze în sfârșit după o zi toridă.

După ce am instalat telescopul am aruncat o privire spre cerul senin și am văzut Saturnul care era încă destul de sus pe cer spre SW și la o mică depărtare de el, Marte, planeta roșie :) Nu am putut să nu încerc să le observ așa că am îndreptat telescopul către ele pe rând. Saturnul s-a văzut foarte frumos deși imaginea încă fierbea ușor pentru că optica nu era încă obișnuită cu temperatura de afară. La Marte am văzut calota polară dar în rest nu am văzut detalii pe suprafața planetei. Apoi m-am gândit că și Andromeda era cam deasupra capului meu și am încercat să o observ și pe aceasta pentru prima oară din București. Am găsit-o cu puțin efort, dar am fost foarte dezamăgit de cum se vedea din cauza poluării luminoase a orașului. Am lăsat telescopul singur pe bloc și am coborât. "Mâine va fi o zi superbă!" - mi-am zis.

Ceasul m-a trezit  la 03:30, mi-am pregătit o pătură să o iau cu mine sus și o sticlă de energizant să mă trezească bine și am ieșit din casă. Din clipa în care am ajuns pe bloc și când am văzut priveliștea uimitoare din fața ochilor nu mi-a mai trebuit niciun energizant. M-am trezit instantaneu!
Aveam o semilună superbă înaintea mea, cu Jupiter la o distanță de un deget de aceasta  și strălucitoarea Venus ceva mai jos. Pleiadele se vedeau superb mai sus de Lună, iar sub Lună  Hyadele (mai greu de observat fără o pereche de ochelari ce-i drept).

Am admirat priveliștea un timp, apoi am început să fotografiez evenimentul. Cu ochii liberi se vedea superb, în telescop se vedea magnific. Mai jos aveți fotografiile de la ocultație!
Luna, Venus și Aldebaran
Luna, Venus și Aldebaran

Luna, Jupiter și Venus
Luna, Jupiter și Venus

Luna și Jupiter
Luna și Jupiter

Luna și Jupiter
Luna și Jupiter

Luna, Jupiter și Venus
Luna, Jupiter și Venus

Luna și Jupiter
Luna și Jupiter

Jupiter în ocultație
Jupiter în ocultație

Jupiter în ocultație
Jupiter în ocultație

Jupiter în ocultație
Jupiter în ocultație

luna
Add caption

vedere de pe bloc cu luna, venus și aldebaran
Vedere de pe bloc

vedere de pe bloc cu luna, venus și aldebaran
Altă vedere de pe bloc

Jupiter în ocultație
Jupiter în ocultație


Share this article with your friends.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu