Nebuloasa Orion

Observație din 14 Octombrie 2011

În dimineața aceasta, după o pauză destul de lungă de la observații și după o așteptare îndelungată ca Orionul să ajungă în raza mea de observație, a sosit momentul să văd pentru prima oară faimoasa nebuloasă. Având geamul către Sud, am făcut o simulare cu Stellarium și mi-am setat alarma de la ceas pentru ora 5:00.
M-am trezit în secunda în care alarma a început să sune și m-am dus în bucătărie unde aveam telescopul deja montat de aseară care până atunci era deja aclimatizat. Era un frig în bucătărie că a trebuit să îmi iau o geacă pe mine! Orionul se vedea atât de superb – mă credeți sau nu dar era pentru prima oară când am văzut această constelație magnifică cu ochii mei, sau mai bine zis i-am dat importanță.  Am fixat telescopul în dreptul centurii lui Orion, adică în dreptul celor 3 stele aliniate una lângă cealaltă cunoscută ca “centura lui Orion”.
Constelația Orion
Constelația Orion; Credit: Akira Fujii/David Malin Images
Nebuloasa era vizibilă totuși cu ochii liberi mai jos de prima stea din centura lui Orion. Am fixat apoi nebuloasa în mijlocul lunetei căutătoare a telescopului iar apoi am aruncat ochiul în ocular și am început să focalizez. Bineînțeles că am rămas impresionat de luminozitatea acestei nebuloase pentru că era prima oară când o vedeam, însă după ce am petrecut un timp la ocular, încercând diferite grosismente și exersând privirea periferică mi-a plăcut și mai mult! Se vedeau câteva stele albastre în acel nor strălucitor însă nu am observat nicio culoare, așa cum vă spuneam în articolul despre telescoape.
Am aruncat apoi o privire și la super gigantul Betelgeuse – steaua roșie din imaginea de mai sus care a ajuns în ultimul stadiu al vieții sale și se pregătește de o supernovă. Apoi am observat Rigel, steaua cea mai strălucitoare din imaginea de mai sus, cea din colțul dreapta jos după care m-am dus înapoi la somn! Jos aveți poza cu nebuloasa din Orion – M42.
Nebuloasa din Orion
Marea Nebuloasă din Orion; Credit:Robert Nemiroff (MTU) & Jerry Bonnell (USRA)
Share this article with your friends.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu